Bavelas polecili dzieciom „narysowac czlowieka”

Bavelas polecili dzieciom narysować człowieka. Następnie, zaznaczając, że ich rysunek był zły, polecili narysować lepszego człowieka. Proces ten trwał, dopóki dzieci nie odmówiły dalszego rysowania lub dopóki nie narysowały piętnastu ludzi. Więcej niż połowa dzieci w tych warunkach wykazywała coraz gorsze wykonanie rysunków . DYSCYPLINA NARZUCONA PRZEZ GRUPĘ Jednym z problemów stojących przed nauczycielem jest, jak doprowadzić do tego, aby siły wytworzone przez grupę klasową mogły pomóc dzieciom kontrolować swe postępowanie i rozwijać ideały. W miarę jak dziecko stopniowo uwalnia się od potrzeby zależności od dorosłych, ich kontroli i kierownictwa, zaczyna równocześnie oczekiwać od swoich rówieśników i towarzyszy wskazówek, jak powinno się zachowywać, jak powinno myśleć i wierzyć. Chociaż pełną siłę opinii grupowej i nacisku ze strony grupy daje się odczuć zazwyczaj dopiero w okresie poprzedzającym dojrzewanie, pierwsze o znaki rozwoju norm wzorów pojawiają się raczej wcześnie. Dukey, drugoklasistka, pytała swojego ojca, jak się pisze naprawdę b. Litera b pisana przez nią podobna była raczej do g, ojciec więc pokazał jej, co robiła źle i jak on pisał b naprawdę. Dziewczynka sprzeciwiła się i wskazując na literę g, powiedziała: Joanne mówi że to właśnie w takli sposób pisze się b. Natychmiastową reakcją ojca, było: Jeżeli jesteś zadowolona z b, które Joannę nauczyła cię pisać, dlaczego prosiłaś mnie, żeby ci pokazać? Następnie uświadomił sobie, że Dukey czuła, że coś było złego w literze b opisanej przez Joannę, lecz gdy dorosły ją skrytykował, poczuła się w obowiązku stanąć w obronie przyjaciółki pomyślała przez chwilę, że mimo wszystko może Joannę miała rację. [przypisy: zus sanatoria lista oczekujących, zus sanatoria lista oczekującychia estetyczna, dyżur aptek żyrardów ]

Powiązane tematy z artykułem: dyżur aptek żyrardów tętniak na wątrobie zus sanatoria lista oczekujących